Bostadsförening

En bostadsförening är ett bostadsföretag och en kooperativ föreningsform, dessutom en äldre boendeföreningsform som existerade innan bostadsrättslagen introducerades (1930). Inga nya bostadsföreningar av denna typ får bildas.

Bostadsföreningar lyder under föreningslagen (Lag om ekonomiska föreningar) och föreningens stadgar. Dispyter ska lösas i domstol och inte i hyresrättsnämnden. I skatterättsligt hänseende behandlas en bostadsförening på samma sätt som en bostadsrättsförening.

I en bostadsförening är man andelsägare eller innehar en andel i en bostadsförening. Efter 1990 togs de flesta föreningars medlemsböcker bort, beviset att man innehade lägenheten, och lagen om skyldighet att föra lägenhetsregister introducerades. Medlemsboken innehöll ofta namn på innehavaren av lägenheten, samt föreningens stadgar och ordningsregler.

Upplåtelsetiden kan antingen vara begränsad eller obegränsad i tiden. I vår förening är den obegränsad vilket betyder att man kan pantsätta lägenheten.

En bostadsförening är inte skyldig att ha en ekonomisk plan som bostadsrättsföreningar är tvungna att ha.

Räkenskapsåret är vanligtvis samma som det normala kalenderåret och bostadsföreningar är, precis om övriga bostadsföretag, skyldiga att upprätta resultat- och balansräkning. I vissa fall, om nettotillgångarna överskrider en viss faktor gånger prisbasbeloppet, finns även skyldighet att redovisa finansräkning.

Vad betyder u.p.a.?

Utan personlig ansvarighet (upa) är en äldre juridisk term som använts av bland annat ekonomiska föreningar, för att deklarera att medlemmarna inte ansvarar för föreningens skulder vid en konkurs, utöver den medlemsinsats varje medlem betalat in till föreningen.